Poziv na sudjelovanje na Izložbi hrvatskog dizajna 23/24

Pravilnikom se propisuju uvjeti sudjelovanja te način rada radnih tijela Izložbe hrvatskog dizajna 23/24.

Pravo sudjelovanja na izložbi imaju svi autori s boravištem u RH, autori čije djelovanje na bilo koji način pripada hrvatskom kulturnom krugu, kao i inozemni autori s projektima nastalima za naručitelja registriranog u RH.

Osim profesionalnih, na izložbu se mogu prijaviti i studentski radovi. Studentskim radovima smatraju se radovi nastali u sklopu obrazovnog programa neke od ustanova za školovanje dizajnera, pod vodstvom mentora. Studenti radove prijavljuju u dogovoru s mentorom. Nementorirani radovi nastali izvan obrazovnog programa ne smatraju se studentskim radovima. Takvi radovi mogu se prijaviti unutar profesionalnih kategorija uz uvjete koji vrijede za prijavu tih radova.

Prihvaćaju se radovi nastali u periodu od 22.7.2022.-1.8.2024.

Prijave za sudjelovanje na izložbi zaprimaju se u periodu od trenutka objave poziva do 1.8.2024. do ponoći. U svrhu prijave potrebno je ispuniti elektronsku prijavnicu, priložiti digitalnu dokumentaciju kako je opisano u Pravilniku te potvrdu o uplati kotizacije.

Popis radova selektiranih za izložbu objavit će se na www.dizajn.hr i izlozba.dizajn.hr  u rujnu 2024.

Otvorenje online izložbe bit će u prosincu 2024., a u Laubi – kući za ljude i umjetnost bit će u siječnju 2025.

Radna tijela Izložbe hrvatskog dizajna 23/24 su Selekcijska komisija i Ocjenjivački sud.

Kategorije prijave

Radovi se mogu prijaviti u sljedećim kategorijama:

  1. dizajn vizualnih komunikacija
  2. dizajn knjiga i publikacija
  3. dizajn u digitalnim medijima / dizajn interakcija
  4. dizajn ambalaže
  5. industrijski / produkt dizajn
  6. prostorne i grafičke intervencije i sistemi
  7. tekstilni, modni i odjevni dizajn
  8. cjeloviti projekt / proizvod
  9. koncept / inicijativa / kritički dizajn

Svi radovi koji se prijavljuju na izložbu trebaju biti realizirani, s iznimkom radova koji se prijavljuju unutar kategorije “koncept / inicijativa / kritički dizajn”.

Radovi na izložbi ne moraju nužno biti predstavljeni u kategoriji za koju su prijavljeni. U slučaju prijave premalog broja radova u nekoj od kategorija, Selekcijska komisija zadržava pravo prijavljene radove prikazati unutar druge srodne kategorije.

Selekcijska komisija

Odabir pristiglih radova obavlja Selekcijska komisija koju čine: Sarah Baron Brljević (dizajnerica digitalnih proizvoda, Porsche Digital Croatia), Lana Cavar (dizajnerica vizualnih komunikacija), Lana Grahek (dizajnerica vizualnih komunikacija), Sven Jonke (produkt dizajner, Numen/For Use), Maša Milovac (produkt dizajnerica), Sean Poropat (dizajner vizualnih komunikacija, Studio Sonda), Gala Marija Vrbanić (dizajnerica vizualnih komunikacija i modna dizajnerica).

Selekcijska komisija formirana je s obzirom na kategorije prijave tako da svaku kategoriju svojim kompetencijama i profesionalnim autoritetom pokrivaju najmanje dva ili tri člana komisije. U slučaju spriječenosti ili odustajanja nekog od članova Selekcijske komisije odredit će se zamjenski član, odnosno članovi.

Članove Selekcijske komisije predlaže Upravni odbor. Svi članovi Selekcijske komisije dužni su se upoznati s Pozivom za sudjelovanje te odredbama ovog Pravilnika prije početka rada Selekcijske komisije te se obvezuju raditi u skladu s njihovim odredbama.

Članovi Selekcijske komisije individualno će ocjenjivati radove putem online aplikacije, koja se nalazi u okviru web stranice na kojoj će se predstaviti i sama online Izložba hrvatskog dizajna 23/24. Slijedom online ocjenjivanja Selekcijska komisija održavat će i online sastanke putem kojih će definirati selekciju radova koji će se predstaviti na Izložbi hrvatskog dizajna te koji će biti uvršteni i u tiskani katalog, odnosno publikaciju Pregled hrvatskog dizajna 23/24.

Selekcijska komisija će nominirati i tri projekta za Veliku nagradu HDD-a, između radova prijavljenih na ovaj Poziv. Nominirani projekti javno će se objaviti na www.izlozba.dizajn.hr do roka predviđenog ovim Pravilnikom.

U slučaju odgađanja roka prijava za sudjelovanje na izložbi, rok objave može se odgoditi najviše za onoliko dana obuhvaćenih tom odgodom.

Selekcijska komisija ima pravo, putem posebnog poziva autorima, dodatno uvrstiti radove za koje smatra da su vrijedna ostvarenja na području dizajna u razdoblju koje prezentira izložba. Ti radovi trebaju za prijavu biti pripremljeni prema istim uvjetima koji vrijede za radove prijavljene redovnim putem.

Članovi Selekcijske komisije kao i članovi njihove bliže obitelji (supružnici, roditelji, djeca) ili njihovi bliski poslovni suradnici mogu prijaviti radove na redovnu selekciju, ali njihovi radovi nisu u konkurenciji za dodjelu nagrada.

Selekcijska komisija odabirat će radove koji pokazuju izvrsnost u svim fazama osmišljavanja i izvedbe te predstavljaju pokazne primjere dobre prakse u dizajnu.

Ocjenjivački sud

Ocjenjivački sud dodijelit će nagrade HDD-a, a bit će sastavljen od članova Selekcijske komisije: Sarah Baron Brljević, Lana Cavar, Lana Grahek, Sven Jonke, Maša Milovac, Sean Poropat i Gala Marija Vrbanić, kojima se pridružuju dva inozemna člana.

Članovi Selekcijske komisije i Ocjenjivačkog suda bit će predstavljeni u publikaciji Pregled hrvatskog dizajna 23/24. O načinu njihova predstavljanja odlučit će urednik kataloga.

Nagrade

Svi selektirani radovi ulaze u konkurenciju za nagrade. Ocjenjivački sud dodijelit će jednu Veliku nagradu Hrvatskog dizajnerskog društva te Nagrade i Priznanja Hrvatskog dizajnerskog društva po kategorijama, a njihov broj ovisit će o kvaliteti pristiglih radova.

Velika nagrada HDD-a dodjeljuje se projektu koji je, prema ocjeni Ocjenjivačkog suda, svojom kvalitetom, inovativnošću, kompleksnošću ili jasnom i snažnom porukom široke društvene prepoznatljivosti značajno odskočio u odnosu na ostatak dizajnerske produkcije. Selekcijska komisija će na zasjedanju za ovu nagradu nominirati tri projekta odabrana među selektiranim radovima koji su u protekle dvije godine metodama dizajna ostvarili zamjetan učinak i pozitivne pomake u socijalnom, kulturnom i ekonomskom kontekstu, a Ocjenjivački sud će na žiriranju odlučiti o prvonagrađenom projektu.

Nagrade u pojedinim kategorijama dodjeljuju se radovima koji pokazuju izvrsnost u svim fazama osmišljavanja i izvedbe i predstavljaju pokazne primjere dobre prakse u dizajnu.

Kako bi se na što kvalitetniji i fleksibilniji način odgovorilo na problem velikog raspona tipologija radova unutar široko definiranih kategorija, Ocjenjivački sud može dodijeliti i Priznanja Hrvatskog dizajnerskog društva.

Studentskim radovima također će se dodijeliti Nagrade i Priznanja po kategorijama.

Ako radovi unutar pojedine kategorije ne udovoljavaju kriterijima Ocjenjivačkog suda, isti može odlučiti da se unutar te kategorije ne dodijele nagrade.

Upravni odbor Hrvatskog dizajnerskog društva dodijelit će Nagradu Hrvatskog dizajnerskog društva za životno djelo. Dobitnik/dobitnica nagrade bit će javno objavljen tijekom ljeta.

Opći uvjeti za prijavu radova

Na izložbu se prijavljuju radovi iz područja dizajna vizualnih komunikacija, dizajna knjiga i publikacija, dizajna u digitalnim medijima / dizajna interakcija, dizajna ambalaže, industrijskog / produkt dizajna, prostornih i grafičkih intervencija i sistema, tekstilnog, modnog i odjevnog dizajna, cjelovitog projekta / proizvoda te radovi unutar kategorije koncept / inicijativa / kritički dizajn, koji su nastali u razdoblju od 22.7.2022. do 1.8.2024.

Svi radovi koji se prijavljuju na izložbu trebaju biti realizirani, s iznimkom radova koji se prijavljuju unutar kategorije “koncept / inicijativa / kritički dizajn”.

Broj prijavljenih radova nije ograničen.

Prijave radova traju od trenutka objave poziva do 1.8.2024. putem online prijavnice za prijavu profesionalnih i studentskih radova. Uz prijavnicu, za svaki rad potrebno je priložiti i digitalne mape, kako je opisano uz svaku pojedinu kategoriju, te skeniranu potvrdu o plaćenoj kotizaciji. Prihvatit će se isključivo radovi prijavljeni prema navedenom postupku. Prijavnice se mogu ispuniti zaključno do ponoći 1.8.2024.

Slanjem prijavnice svi autori potvrđuju da su suglasni s odredbama ovog Pravilnika.

Radovi za koje do posljednjeg dana predviđenog za predaju radova za potrebe selektiranja (1.8.2024.) nije plaćena kotizacija propisana ovim Pravilnikom neće biti prihvaćeni.

Popis radova koje je odabrala Selekcijska komisija bit će objavljen na izlozba.dizajn.hr u rujnu 2024.

Kotizacija

Profesionalni radovi

Pravne osobe i autori (fizičke osobe) koji nisu članovi HDD-a plaćaju pristupnu kotizaciju u iznosu od 80 EUR po prijavljenom radu.

Autori (fizičke osobe) koji su članovi Hrvatskog dizajnerskog društva i imaju podmirenu članarinu zaključno s 2024. plaćaju pristupnu kotizaciju* u iznosu od 40 EUR po prijavljenom radu.

Grupa autora (fizičke i pravne osobe) od kojih je barem jedan autor član HDD-a koji ima podmirenu članarinu zaključno s 2024. godinom također plaćaju pristupnu kotizaciju* u iznosu od 40 EUR po prijavljenom radu.

Studentski radovi

Studenti koji nisu članovi HDD-a plaćaju pristupnu kotizaciju za radove nastale pod vodstvom mentora u iznosu od 10 EUR po prijavljenom radu.

Studenti koji su članovi HDD-a ili grupa studenata od kojih je barem jedan član HDD-a koji ima podmirenu članarinu zaključno s 2024. godinom oslobođeni su plaćanja pristupne kotizacije* za radove nastale pod vodstvom mentora.

*Pravo na umanjenu kotizaciju, odnosno na neplaćanje kotizacije, priznaje se samo članovima HDD-a s urednom podmirenom članarinom zaključno s 2024. godinom.

Kotizaciju je potrebno uplatiti na žiro račun HDD-a (IBAN HR06 2484008 1100855084) te pod svrhu plaćanja obavezno upisati “Kotizacija-naziv rada (iz prijavnice)”.

Ako ste član HDD-a, u pozivu na broj potrebno je navesti trajni članski broj (u slučaju potrebe kontaktirati tajnistvo@dizajn.hr). Samo radovi s plaćenom kotizacijom mogu sudjelovati u postupku selekcije.

Prijava radova

1 – dizajn vizualnih komunikacija

Dizajn vizualnih komunikacija podrazumijeva tiskana sredstva promocije i/ili komunikacije (plakati, brošure, kalendari), brending i vizualne identitete (znak i/ili logotip, primarna komunikacijska sredstva, složeni sustavi vizualnog identiteta), oglašivačke projekte (kampanje; billboardi, plakati, oglasi), oblikovanje vrijednosnih papira i tiskanica (poštanske marke, obveznice, kreditne kartice), informacijski dizajn (grafikoni, dijagrami, sheme). U ovoj kategoriji se prijavljuju i specifični segmenti vizualnih komunikacija: tipografija i ilustracija.

2 – dizajn knjiga i publikacija

Dizajn knjiga i publlikacija podrazumijeva izdavačke projekte u tiskanom obliku: knjige, novine i časopise. U ovu kategoriju ulaze kako pojedinačne knjige i časopisi tako i serije knjiga i časopisa, katalozi izložbi i proizvoda, godišnja izvješća, priručnici i slične promotivne i utilitarne publikacije. U ovu kategoriju prijavljuje se ravnopravno i samo dizajn naslovnica.

3 – dizajn u digitalnim medijima / dizajn interakcija

Dizajn u digitalnim medijima podrazumijeva dizajn mikrostranica, kompleksnih web-sjedišta, portala, sučelja online-aplikacija, mobilnih web-sjedišta i aplikacija, animacija za web-stranice, televizijski program, video i film te dizajn računalnih igara. Radi se o projektima i radovima kod kojih je primarni fokus dizajnerskog procesa na vizualnom komuniciranju u 2D medijima (zaslon).

Dizajn interakcija podrazumijeva dizajn digitalnih proizvoda i usluga (primjerice mobilne aplikacije, online-usluge, digitalni gadgeti / artefakti i sl.). Primarno se misli na projekte i radove koji se odmiču od zaslona, a težište dizajnerskog procesa je u dizajniranju interakcija, gdje je tehnologija samo posrednik, uz poseban fokus na dizajniranju korisničkog iskustva / doživljaja.

4 – dizajn ambalaže

Ova kategorija obuhvaća sve realizirane radove u području dizajna ambalaže, odnosno u funkciji fizičke zaštite proizvoda, olakšavanja njegova transporta, skladištenja i upotrebe, njegove prepoznatljivosti u tržišnoj ponudi, jasnoće i preglednosti informacija relevantnih za korisnika itd. Unutar ove kategorije vrednuje se i estetika, sigurnost, ekonomičnost pakiranja, jednostavnost njegova korištenja, kao i ekološki pristup dizajnu. U prijavi je potrebno jasno istaknuti i obuhvat dizajnerskog rada – primjerice, je li riječ o dizajnu etikete koja se primjenjuje na postojeće pakiranje ili o cjelovitom oblikovanju ambalaže.

5 – industrijski / produkt dizajn

Moguće je prijaviti samo realizirane radove. Podrazumijevaju se projekti maloserijske i velikoserijske proizvodnje implementirani u svakodnevni život, primjerice namještaj, mehanički, električni i elektronički uređaji i oprema, alati, sustavi komunikacije, transport, manji uporabni predmeti, oprema za sport, igru, zabavu, ambalaža proizvoda (za slučaj da se dizajn odnosi na 3D oblikovanje) i dr., za privatne i javne prostore. Prijaviti se mogu i projekti nastali u limitiranim edicijama i samoinicirani projekti prezentirani funkcionalnim prototipom.

6 – prostorne i grafičke intervencije i sistemi

Ova kategorija uključuje postave izložbi, sustave signalizacije, scenografiju i uređenje interijera te druge intervencije u prostoru koje u sebi sadrže sinergiju elemenata vizualnih komunikacija, produkt dizajna i prostornog uređenja.

7 – tekstilni, modni i odjevni dizajn

Pravo prijave imaju radovi (pojedinačni proizvodi ili kolekcije) realizirani za potrebe naručitelja kao i dizajnerska rješenja nastala u vlastitoj proizvodnji kao samoinicirani radovi (pojedinačni proizvodi ili kolekcije). Ova kategorija uključuje dizajn tekstilnog proizvoda, modni dizajn odjeće, dizajn modnih dodataka (nakita, torbi, obuće) i modnu ilustraciju. Osim toga, mogu se prijaviti modna/dizajnerska istraživanja koja uključuju i eksperimentalne radove koji nisu nužno komercijalnog karaktera. Radovi se prijavljuju u obliku portfolija, fotografije i/ili filmskog zapisa. Za potrebe izlaganja, selektori imaju pravo zatražiti originalan proizvod.

8 – cjeloviti projekt / proizvod

Ova kategorija uključuje transkategorijske projekte, tj. projekte koji predstavljaju cjelovit proizvod ili projekt i prezentiraju ga putem više dizajnerskih područja (npr. uključuju inicijativu, vizualni identitet, razvoj proizvoda ili ambalaže, koncept postava ili prodajnog mjesta, mrežne stanice sl.). Cjelovit proizvod ili projekt treba ostvariti jednako kvalitetnu razinu u više naših standardnih kategorija, a obuhvaćati minimalno tri dizajnerska područja (npr. dizajn vizualnih komunikacija, ambalažu, produkt dizajn i sl.). Prijavitelji, odnosno neki od suradnika na projektu, mogu i zasebno prijaviti na Izložbu pojedine elemente projekta u odgovarajućoj kategoriji (npr. ambalažu u kategoriji ambalaže i sl.).

9 – koncept / inicijativa / kritički dizajn

Kategorija obuhvaća inovativne radove u visokom stupnju dovršenosti ili konceptualne promišljenosti.

Riječ je o radovima koji su najčešće samoinicirani (ali ne i samopromotivni), eksperimentalni, uspostavljaju kritički odnos prema društvenim pojavama ili pokušavaju riješiti neke društvene probleme. Također tu spadaju projekti koji idu u smjeru spekulativnog, kritičkog dizajna i dizajna fikcija, a koji između ostalog propituju i same temelje ove dizajnerske specijalizacije i njezina odnosa s okruženjem (prostorom), tehnologijom i društvom (primjerice radovi postavljeni u urbanom prostoru). Ovi radovi mogu zadirati u „rubna“ područja dizajna i/ili obuhvaćati interakciju prethodno navedenih kategorija. U ovu kategoriju mogu se prijaviti i istraživački projekti, publikacije i izložbe koje unapređuju naše spoznaje o povijesti dizajna i njegovoj ulozi u društvu, na relevantan način kontekstualiziraju njegove dosege, anticipiraju njegove potencijale za budućnost ili na inovativan način povezuju dizajn s drugim disciplinama. Također je moguće prijaviti i dizajnerske koncepte koji nisu materijalizirani / realizirani radovi, ali imaju nedvosmislena obilježja dizajnerske, tehnološke ili društvene inovacije*.

Rad se prijavljuje najprikladnijom metodom, kao što je opisano u onoj od prethodno navedenih kategorija koja je radu tipološki najbliža

Način prijave rada

Za prijavu rada u svim kategorijama potrebno je ispuniti zasebnu online-prijavnicu uz koju se prilaže:

– digitalni zapis rada u .jpg ili .png formatu (RGB, razlučivost 72 dpi). Preporučene, no ne i obavezne dimenzije: za vertikalni (portrait) format širina 1080px, a za horizontalni (landscape) format širina 1800px. Svaka fotografija treba biti max. veličine 2 MB. Moguće je priložiti max. 6 fotografija (naslovna i 5 dodatnih fotografija) koje se uploadaju na predviđeno mjesto u prijavnici za potrebe selektiranja i objavu na webu

– jedan prikaz rada prema odabiru autora u .tif formatu (CMYK, razlučivost 300 dpi, dimenzije A4 formata) (za objavu u publikaciji). Prilaže se poveznica za download (WeTransfer, Dropbox, Google Drive i sl.)

Sastavni dio online prijavnice je i sažeta verzija tekstualnog objašnjenja rada na hrvatskom i engleskom jeziku za potrebe objave na webu i u katalogu (max. 700 znakova s razmacima za svaki tekst). Organizator zadržava pravo uređivanja tekstova.

Ako je primjenjivo u prijavnici možete staviti i dodatne poveznice na video, web, prezentaciju o radu i sl. (nije obavezno)

Kod kategorije 2 – dizajn knjiga i publikacija treba dostaviti uz sve nabrojeno i pdf knjige/publikacije u niskoj rezoluciji (prilaže se poveznica za download (WeTransfer, Dropbox, Google Drive i sl.)

Kod kategorije 3 – dizajn u digitalnim medijima / dizajn interakcija, osim gore navedenog, potrebno je priložiti i poveznicu na realizirani rad i/ili dokumentaciju o njemu (case study, videoprezentacija i slično).

Autori slanjem prijave za rad potvrđuju da su obavezni i suglasni, u slučaju odabira rada, svoj rad dati na korištenje HDD-u do zatvaranja izložbe. U slučaju gubitka ili oštećenja radova na izložbi autori neće imati materijalnih potraživanja od HDD-a. Radovi će se vratiti autorima tek nakon zatvaranja izložbe. Troškove povrata radova snose autori. Predajom rada za selekciju autori potvrđuju da se slažu s uvjetima prijave.

Publikacija Pregled hrvatskog dizajna 23/24

Izložba će biti popraćena katalogom Pregled hrvatskog dizajna 23/24 koji će sadržavati informacije o svim izloženim radovima i autorima. U katalogu će biti predstavljeni i članovi Selekcijske komisije i Ocjenjivačkog suda.

Katalog je dvojezičan (hrvatsko-engleski). Svi sudionici izložbe Katalog dobivaju bez naknade. Moguće je dobiti samo jedan katalog po odabranom radu (maksimalno do tri primjerka po autoru/timu u slučaju većeg broja radova). Svi sudionici izložbe kao i članovi HDD-a mogu kupiti dodatne primjerke kataloga po sniženoj cijeni.

Postavljanje pitanja

Sva pitanja u vezi s prijavom radova mogu se poslati na hdd@dizajn.hr.

Vizualni identitet, dizajn i razvoj weba

Vizualni identitet i dizajn postava izložbe: Zoran Đukić i Draga Komparak
Web dizajn: Marina Jukić
Razvoj weba: Emanuel Blagonić
Partner projekta: Lauba – kuća za ljude i umjetnost, Zagreb

Rokovi

  • 10.6.2024. – objava raspisa
  • do 1.8.2024. – prijava radova elektroničkim putem
  • rujan 2024. – objava selektiranih radova za izložbu 23/24 i objava nominacija za Veliku nagradu HDD-a
  • prosinac 2024. – lansiranje online izložbe
  • siječanj 2025.  – otvorenje izložbe u Laubi, promocija kataloga te svečana dodjela nagrada

Više informacija i online prijavnica nalazi se na www.izlozba.dizajn.hr